Originea colorarii oualor se pierde in negura epocii precrestine din timpul cand anul nou se sarbatorea la echinoctiu de primavara. Cu doua mii de ani inaintea erei noastre chinezii foloseau oua colorate. Cercetarile etnografice descriu obiceiuri ale oualor colorate in tari ca: Bulgaria, Ungaria, Cehia, Polonia, Rusia, Austria , Germania, Franta, Suedia, Egipt, Grecia, Anglia.
Legendele crestine leaga simbolul oualor rosii de Patimile lui Iisus, Rastignirea si Invierea, reluarea ciclului vietii. Oul este el insusi purtator de viat. In traditia populara romaneasca ouale de Pasti au devenit un simbol al regenerarii si al vesniciei, iar culoarea rosie este simbolul focului purificator .
Folclorul conserva mai multe legende crestine, dintre care cea mai raspandita relateaza ca, o femeie venita in cetatea Ierusalimului pentru a aduce cuiva un cos cu oua aude vestea cutremuratoare, ca Domnul Iisus Hristos a fost condamnat la moarte si dus pe dealul Golgota spre a fi rastignit. Alearga intr-un suflet, il gaseste pe Mantuitor rastignit, pazit de soldati inarmati. Din mainile si picioarele lui Iisus curgeau siroind stropi mari de sange cazand langa cruce. Femeia isi aseaza cosul cu oua langa cruce si plangand de durere incepe sa se roage.
Dupa terminarea rugaciunilor femeia se ridica isi ia cosul si observa ca ouale erau rosii de sangele care picurase peste ele din ranile lui Iisus. In dimineta invierii mergand la mormantul lui Iisus cu alte femei l-au gasit gol. Se petrecuse cea mai mare minune: Iisus biruise moartea si inviase din morti . Atunci, si-au spus unii altora: ,, HRISTOS A INVIAT!,,
Femeia a daruit fiecaruia din cosul plin si -impartindu-le celor prezenti, le spunea ca ouale rosii din cosul ei erau semnul Patimilor lui Iisus.
In fiecare an aceasta femeie in vinerea mare pregatea un cos cu oua rosii in amintirea Rastignirii si Invierii Domnului, oferindu-le copiilor, povestindu-le despre Patimile Mantuitorului care s-a jertfit pentru mantuirea oamenilor.
Cu prilejul sarbatorilor Pascale, toti dorim sa avem ceva nou, sa incercam ceva nou sa facem ceva nou pentru a ne simti mai originali asa ca ouale au primit si alte culori, care corespund unei anumite simbolistici: rosu –simbol al sangelui, dragostei si bucuriei de viata, galben –tinerete, fericire, verde –reinvierea naturii, speranta, albastru –viata senina, sanatate, violet –rabdare stapanire de sine, negru –eternitate, statornicie.
Este o adevarata placere si bucurie sa pregatim ouale de sfintele pasti, sa ne bucuram in familie si ciocnindu-le sa aducem marea veste: ,,HRISTOS A INVIAT” primind apoi, un raspuns convingator: ,,ADEVARAT A INVIAT!” dupa care sa traim emotia impartirii lor pentru pomenirea celor care nu mai sunt printre noi.
Mai tarziu apare incondeierea oualor (termen utilizat in Moldova, in Maramures fiind familiara expresia „imptistritul”), ca arta decorativa, tinand de o cultura traditionala cu puternice forme de expresie in diferite zone geografice; mai ales in Moldova, Muntenia, Transilvania. Aici, intervine esteticul, fantezia, inventarul decorative fiind extrem de bogat si variat ca tematica in functie de zonele unde sunt lucrate.
Pe langa pasca, friptura de miel, vin si alte preparate, ouale rosii sunt nelipsite din cosul pe care crestinii il duc la biserica in noaptea invierii spre a fi sfintit. Acasa, membrii familiei se spala pe fata cu apa in care a fost pus un banut de argint si un ou rosu, credinta fiind ca apa a capatat astfel proprietati purificatoare.
In ceea ce priveste ritualul ciocnirii oualor, acesta se face dupa reguli foarte stricte: persoana mai invarsta (capul familiei) ciocneste capul oului de capul oului tinut in mana de partener in timp ce rosteste formula „Hristos a inviat” la care se raspunde Adevarat a inviat!
Cei mai bucurosi sunt copiii, cand vine iepurasul care aduce cadouri. Este esential, ca atunci cand cei care ofera copilului cadourile de sfintele pasti sa nu piarda din vedere si sa explice semnificatia acestei sarbatori crestine.
Intr-o activitate la clasa a II –a de Scoala Gen. Nr 7 din Viseu de Sus invatatoarea Marisca Andreica a avut ca tema incondeierea oualor urmarind ca prin aceasta sa transmita elevilor mesajul sarbatorilor pascale lucrand practic si nu printr-o discutie mai mult sau mai putin formala. Astfel, copii au inteles ca ouale inrosite de Pasti devin simbolul sarbatoririi Invierii Domnului eveniment, care a marcat biruitna vietii asupra mortii si a luminii lui Hristos asupra intunericului, a pacatului.